Maria Crețu, tânăra adolescentă care ne spune cum să facem bine și să ne implicăm în activitățile socio-culturale ale comunității încă din timpul liceului

Sursa: Arhiva personală a Mariei Crețu

Istoria voluntariatului a debutat cu secolul al  XIX-lea, când s-au înființat primele organizații pentru a propaga bunăstare. Conceptul de „voluntariat” a luat naștere în urma Primului Război Mondial, ca o modalitate de a îndrepta eșecul produs de lupta crâncenă prin crearea unei stări de pace. Părintele spiritual al implicării benevole era considerat a fi Eugen Rosenstock-Huessy, istoric și sociolog de origine germană, creatorul „Serviciului Voluntar pentru Pace”. Astăzi, voluntariatul este un domeniu de interes pentru tineri, fiind o activitate desfășurată cu drag, din proprie inițiativă. Suntem tentați să digitalizăm timpul liber, motiv pentru care consider că este deosebit de important să promovăm ideea de implicare activă la nivelul societății. Cu o energie aparte ne întâmpină, Maria Crețu, elevă a Liceului Teoretic Vasile Alecsandri din Iași, îmbinând într-un mod armonios utilul cu plăcutul, școala cu implicarea civică, aceasta formându-și un mod de viață astfel, diferit de cel al școlarului obișnuit. Dorind să spargă barierele cotidianului, reușește cu speranță, organizare și eforturi considerabile să creeze o stare de bunăstare la nivelul societății.

Ștefana AgopVoluntariatul se ghidează după o serie de principii pe care ai reușit să le respecți pe parcursul timpului. La baza acestei activități stă beneficiul public, oferit pe deplin comunității. Pe care dintre acestea te-ai axat de-a lugul experienței acumulate?

Maria Crețu: De-a lungul timpului am trecut peste multe obstacole, am stat în umbră și am analizat diferite aspecte, atât din viața mea, cât și a persoanelor din jurul meu și am ajuns la concluzia că există multe lucruri ce pot fi schimbate sau chiar îmbunătățite. Am realizat însă că nu este de ajuns să observi, ci trebuie luate și măsuri ce să aducă schimbarea. Astfel, am început prin a mă implica în activitățile de voluntariat din cadrul școlii, fie că era vorba despre donații către sufletele nevinovate de la casele pentru copii sau aprovizionarea cu alimente a unor bătrâni ce duceau dorul nepoților și se umpleau de bucurie când cineva le trecea pragul. In anii de liceu, am decis să îmi lărgesc orizonturile și să tind spre mai mult. Drept urmare, timp de 2 ani am mers periodic la o asociație ce survenea ca un fel de program after school pentru elevii ce proveneau din familii cu o situație mai precară. Alături de ceilalți voluntari îi ajutam la teme, le explicam ceea ce le era neclar, organizam diferite activități împreună, totul pentru le vedea zâmbetul pe chip și pentru a-i face să uite de ceea ce era acasă. De asemenea, din dorința de a încerca ceva nou și de a mă dezvolta, am participat fie ca volunar, fie ca și organizator în cadrul mai multor evenimente și festivaluri din Iași, dar și din alte orașe din țară. Acestea aveau ca teme promovarea patrimoniilor culturale, punerea în valoare a artei exprimată prin muzică, pictură, desen, dans și chiar fotografie, evidențierea și dezvoltarea noastră personală, dar și interacționarea și acceptarea diferențelor dintre oameni și culturi. Gândindu-mă la toate aceste experiențe la finalul zilei, mă simt mândră că am reușit să ofer ceva, fără a aștepta și ceva în schimb, pentru că, pentru mine, a face pe cineva fericit este mult mai important și mai valoros.

Sursa: Arhiva personală a Mariei Crețu

Ș.A.: Ești un voluntar implicat activ în societatea contemporană, colaborând cu mai multe oganizații nonguvernamentale. Ai devenit lider al unor departamente care au desfășurat proiecte pe diverse arii de interes – social, artistic și cultural. Am dori să aflăm câteva detalii despre povestea de succes a unei tinere coordonatoare. Poți să ne prezentați proiectele de suflet?

Maria Crețu: După cum am precizat anterior, în decursul ultimilor ani, mi-am extins pasiunea pentru voluntariat, încercând să cuprind câte puțin din fiecare. Însă există câteva proiecte ce mi-au rămas întipărite în suflet. Pe primul loc se află parteneriatul cu Uniunea Armenilor din România – Sucursala Iași. Prima dată când am colaborat cu această asociație a fost acum 2 ani, sprijinindu-ne pe mine și colegii mei în cadrul Concursului Internațional Euroscola, unde echipa mea a avut drept scop promovarea Bisericii Armene din Iași, dar și cultura armeană și tradițiile acesteia. Astfel, pe parscursul unei veri, am ajutat la organizarea mai multor evenimente cu specific armenesc, precum seratele și ateliere de creație; am călătorit în alte orașe pentru a cunoaște diferiți cetățeni armeni de la care am aflat anumite lucruri ce mi-au schimbat cu totul perspectiva despre această cultură, îndemnându-mă spre a mă documenta și mai amănunțit. Ulterior, după terminarea respectivului concurs, am fost întrebată în urma implicării mele, dacă aș dori să continui colaborarea cu Uniunea Armenilor, de această dată ca și voluntar direct. Am acceptat fără a sta pe gânduri. În cei doi ani ce au trecut, m-am specializat mai mult pe partea de media și online, preocupându-mă de aministrarea paginilor și a site-urilor uniunii, însă am continuat să organizez evenimente și am reușit chiar să înființez și o trupă de dans armenesc.

Un alt proiect important îl reprezintă ETNIS. Alături de tine, dragă Ștefana, și de domnul profesor Andi Dașchievici am format acest centru de educare, formare și dezvoltare interculturală, având ca scop promovarea diferențelor dintre culturi, dar și întelegerea acestora. Astfel, am realizat diferite cu materiale pe care le-am prezentat în cadrul orelor de curs din diferite școli din Iași. Tot în cadrul acestui proiect, au fost organizate mai multe ateliere de creație, expoziții și atelierea de creație. Nu în ultimul rând, voluntariatele ce au implicat activ copii au avut un impact deosebit asupra mea. M-au făcut să realizez ceea ce este cu adevărat important în viață și că oamenii ar trebui să fie mulțumiți cu ceea ce au, întrucât există persoane în situații mult mai rele ce sunt totoși mai fericiți. Prin urmare, fericirea altora reprezintă un lucru neprețuit.

Ș.A.La nivelul statului român, activitatea de voluntariat a devenit vizibilă după 1989, odată cu distrugerea blocului comunist. Perioada imediat următoare avea să fie înfloritoare datorită instalării regimului democratic care a fructificat astfel de manifestări. Odată cu aderarea României la Uniunea Europeană, asociațiile s-au axat pe „Unitate în diversitate”, creând un dialog permanent cu minoritățile. Ai organizat evenimente în cadrul unor asociații culturale? Ce tipuri de evenimente ai promovat?

Maria Crețu: Pentru a pune în valoare această deviză am luat parte la evenimentele culturale organizate în principal de Uniunea Armenilor din România – Sucursala Iași, dar am fost voluntar și în cadrul celor realizate de Primăria Municipiului Iași sau primăriile altor orașe din țară sau din afară. Astfel, am participat la serate culturale armenești, ateliere de creație, festivaluri de muzică, artă, dans, film și fotografie. Toate acestea au avut ca scop promovarea anumitor culturi și tradiții, dorind aducerea schimbărilor în percepțiile oamenilor, lărgindu-le orizontul și cunoștințele.

Ș.A.: Schimbarea la nivelul comunității devine o necesitate pe de o parte, dar și o decizie de binefacere. În ariile în care activezi survin numeroase modificări de la colectiv, orar, nivel de implicare și sarcini ce trebuie îndeplinite prin responsabilitate și punctualitate. Ce le recomanzi tinerilor dornici să îmbrățișeze rolul de voluntar?

Maria Crețu: Le recomand tinerilor dornici să capete rolul de voluntari să pună suflet în ceea ce fac și să se pună pe plan secund pentru câteva momente. Este important să realizeze ce responsabilitatea se află pe umerii lor și să știe cum să acționeze în anumite momente. Voluntariatul nu este pentru toată lumea. Ai nevoie de multă răbdare, punctualitate, responsabilitate și orice s-ar întâmpla, trebuie să fii optimist și perseverent. Însă, la finalul fiecărui proiect, văzând cât de multe ai realizat și câtă experiență ai acumulat, te va face să te simți cu adevărat împlinit.

Sursa: Arhiva personală a Mariei Crețu

Ș.A.În ultimul timp a renăscut scena culturală a orașului prin colaborările fructuoase dintre minorități. Deseori s-a pus accentul pe implicarea proactivă a tinerilor la nivelul comunității locale. Un loc în care tradiția seculară se îmbină armonios cu elementele moderne este complexul Palas, un loc al propagării curentului intercultural în societatea contemporană. Consideri că tinerii sunt atrași de astfel de locații, devenind mai implicați în procesul de promovare interetnică?

Maria Crețu: Sunt de părere că la momentul de față, implicarea în cadrul acestor activități a tinerilor este net superioară față de cum obișnuia să fie acum câțiva ani. Din dorința de a acumula cât mai multă experiență și pentru a avea un portofoliu cât mai vast, tinerii ieșeni i-au parte la tot mai multe manifestații culturale. Este adevărat că întregul complex Palas reprezintă un punct central de atracție, ce influențează implicarea și participarea oamenilor, fiind o locație centrală. Însă, la fel de bine promovată, din punct de vedere al organizării evenimentelor culturale este și Casa de Cultură a Studenților, dar și zona Copou, unde anual au loc evenimente și festivaluri bazate pe promovarea patrimoniilor culturalurale, dar și a multiculturalității.

Ș.A.: Evenimentele organizate în parteneriat cu autoritățile locale au contribuit la creșterea gradului de vizibilitate al sferei interculturale. Ce alți factori au influențat diseminarea acestui curent la nivelul mass-mediei?

Maria Crețu: Implicarea tinerilor din dorința de a se dezvolta, de a descoperi mai multe despre ceea ce îi înconjoară, cred eu, că reprezintă un factor important. Întrucât aceștia își petrec mare parte din timp pe rețele de socializare, asociațiile ce caută voluntari pot creea foarte ușor un eveniment pe care să îl distribuie mai departe, atrăgând astfel atenția tinerilor. Fie că vorbim despre festivaluri ce abia iau naștere sau au în spate ediții finalizate cu succes, nimic nu îi oprește pe tineri să depună un CV și o scrisoare de intenție, cu scopul de a deveni voluntar, de a cunoaște mai multe, de a se autodepăși și de a promova mai departe ceea ce au învățat.

Ș.A.: La nivelul comunității locale spiritul competitiv a fost înlocuit cu cel de cooperare, colaborare și înfrățire. Fiecare etnie își promovează valorile, tradițiile și obiceiurile. Ce tipuri de evenimente organizați și pe ce aspecte puneți accentul pentru o organizare exemplară?

Maria Crețu: Un popor unit este un popor prosper. Pentru ca un eveniment multicultural să decurgă perfect, fără vreun incident, se încearcă punerea exemplară la punct a tuturor detaliilor, începând de la lista de invitați și continuând cu dispunerea acestora într-un anumit program, astfel încât toată lumea să fie mulțumită și să nu existe neânțelegeri.

Ș. A.: Fiecare dintre noi dezvoltă o pasiune pentru frumos și creație. Unul dintre domeniile de interes ce te definește este dansul. Când ai descoperit această înclinație pentru arta mișcării?

Maria Crețu: Într-adevăr, dansul reprezintă una din pasiunile mele cele mai mari. Primul contact cu lumea dansului l-am avut la o vârstă fragedă, pe când aveam doar 3 ani. Fiind la grădiniță, mama m-a înscris la un curs de dans din dorința de a-mi lărgi orizonturile și a-mi pune în valoare simțurile. Crescând, tot mama a fost cea care a observat înclinația spre dans și faptul că aveam o ureche muzicală mult mai dezvoltată, comparativ cu ceilalți copii. Faptul că devenisem elevă nu a fost deloc un impediment, ba chiar am fost îndrumată să încerc și alte laturi ale dansului, cunoscând pe lângă partea modernă, latura tradițional populară, dar și sportivă, bazată pe dansurile de societate. Am participat, de asemenea și la câteva competiții locale și naționale, unde am avut parte și de premii. Țin să precizez însă, că în spatele acelor reprezentații de numai câteva minute, se ascundeau ore întregi de repetiții și sacrificii, pe care nu le regret, pentru că m-au disciplinat și m-au ajutat să mă dezvolt într-un mod armonios. Nevoită fiind să mă retrag din latura dansurilor sportive, pe când aveam doar 12 ani, încurajată fiind de către fosta mea doamnă învățătoare, mi-am continuat pasiunea, devenind profesoară de dans modern a elevilor dumneaei. Am susținut această activitate timp de 2 ani, moment în care am intrat la liceu. După o pauză destul de lungă, mi s-a oferit oportunitatea să fiu coregrafa unei trupe de dans armenesc. Am acceptat cu bucurie, știind că voi putea face din nou ceea ce îmi place. Singura mea piedică a fost și este, referitor la trupa Siamanto,  incapacitatea de a reda anumiți pași specifici. Totuși, fiind o fire perseverentă și perfecționistă, mă străduiesc din răsputeri să mă țin de acest proiect și să îmi depășesc toate temerile.

Ș.A.: O aripă a artei care reușește să reliefeze portretul unei tinere cu ochii albaștrii și părul bălai, cu zâmbetul larg și privirea ațintită către ceas, pregătită mereu pentru repetiții… Punctualitatea este importantă în epoca globalizării. Cum reușești să stabilești orarul unei zile obișnuite? În ce manieră prioritizezi activitățile?

Maria Crețu: Punctualitatea și organizarea sunt aspecte pe care le-am dobândit de-a lungul anilor. Orice activitate pe care trebuie să o întreprind este notată într-un calendar, toate evenimentele ce survin între timp sunt plasate în programul meu în funcție de timpul rămas și de data limită de finalizare a acestora. Încerc pe cât posibil să îmbin utilul cu plăcutul, combinând planul studiului, cu cel social și familial, în final având grijă ca niciunul să nu fie neglijat.

Sursa: Arhiva personală a Mariei Crețu

Ș.A.: Pasiunea pentru dans ai descoperit-o prin intermediul voluntariatului realizat în sfera interculturală. Zona aceasta oferă multe perspective pentru viitor, antrenând pe de o parte latura artistică, dar și cea intelectuală prin relaționarea cu alte etnii. Ce te-a impresionat în mod special și ce învățăminte pot ajuta în evoluția din viitor?

Maria Crețu: Am rămas plăcut impresionată de diversitatea culturilor ce există, de tradițiile acestora, de modul cum interacționează oamenii între ei. Dansul în sine reprezintă unul dintre cele mai populare forme de exprimare liberă, în care tradiția, arta și cultura fiecărei populații se împletesc armonios, astfel fiind promovate valorile unice ale multiculturalității. Relaționarea cu alte etnii, fie ca vorbim despre dans sau cultură în sine, duce la dezvoltarea personală a individului, ajutându-l să privească lumea ce îl înconjoară dintr-o altă perspectivă, acesta acceptând mult mai ușor diferențele, considerându-le a fi unice și speciale. Prin interacționarea cu persoane ce fac parte din alte etnii, oamenii învață, de asemenea, să se accepte pe ei înșiși așa cum sunt, ajungând să considere că părerea lor despre sine este cea care contează cu adevărat, iar părerile celor din jur sunt doar niște vorbe care nu trebuiesc puse la suflet.

Ș.A.: O șansă unică în viață, dar plină de surprize și reușite. În parteneriat cu  Uniunea Armenilor din România-Sucursala Iași ai coordonat un proiect de amploare. Cadrul educațional a permis implicarea activă proprie în această zonă și prin atenta implicare a profesorilor de la Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri” Iași. Ne poți oferi mai multe detalii despre acest proiect internațional?

Maria Crețu: Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri” Iași a survenit în întâmpinarea priorităţilor Programului Național „Euroscola”, ediția a X-a, prin implementarea unei campanii de informare, educare și comunicare (IEC) cu privire la valoarea de patrimoniu a Bisericii Armene „Sf. Născătoare” din Iași  în context național și european. Am ales să dezvoltăm o astfel de campanie deoarece oamenii au nevoie de informare și educare pentru a cunoaște rolul Bisericii Armene în cadrul patrimoniul cultural local, național și european, cu atât mai mult cu cât acest edificiu simbolizează diversitatea culturală și reflectă deviza „unitate în diversitate” a Uniunii Europene. Scopul nostru a fost promovarea și valorificarea Bisericii Armene din Iași, ca principală atestare documentară a Iașului și reper al patrimoniului cultural, pe de o parte, dar şi ca simbol al spiritualității și diversității culturale ce unifică comunitatea locală, având drept obiective: îmbunătăţirea nivelului de cunoaştere şi înţelegere a Uniunii Europene, a valorilor și principiilor pe care se întemeiază aceasta, la nivelul elevilor Liceului Teoretic „Vasile Alecsandri” Iași și dezvoltarea deprinderilor de participare activă și responsabilizare a elevilor Liceului Teoretic „Vasile Alecsandri” Iași cu privire la patrimoniul cultural, la rolul acestuia în promovarea diversității culturale la nivel european și la conservarea lui pentru generațiile următoare.

Ș.A.: Un proiect de amploare ce a reușit să aibă un impact pozitiv la nivelul comunității. Tineri implicați, dornici de cunoaștere și afirmare a propriilor idei și trăiri, dar care întâmpină pe parcurs și anumite bariere… Cu ce fel de provocări te-ai confruntat până acum în toate activtățile ce țin de voluntariat?

Maria Crețu: În activitatea pe care am desfășurat-o până la momentul de față am întâmpinat numeroase obstacole. Am fost pusă de multe ori în fața faptului împlinit, fiind nevoită să fac anumite lucruri spontan și eventual, improvizând pe loc un discurs sau venind cu o soluție pe loc la o problemă. Am întâlnit, de asemenea, și oameni ce mai mult puneau piedici sau încurcau în procesul de organizare și desfășurare al evenimentelor sau activităților. Vremea a fost și a un impediment de câteva ori, fiind nevoită să îmi desfășor activitatea de voluntar pe timp de ploaie sau caniculă. De mult ori se acumulează atât de multă muncă și stres, încât simți că te sufoci și tot ce îți dorești este o pauză și puțină liniște. Însă, trebuie să știi cum să te organizezi și când să spui stop, astfel încât să nu te epuizezi. Orice obstacol poate fi depășit, trebuie doar să găsești soluția potrivită.

Ș.A.: Descoperirea înclinației spre voluntariat și spre zona leadership-ului au constituit start-up-ul unei potențiale cariere. Cursurile cărei facultăți dorești să le urmezi și care ar fi parcursul pe care ți l-ai propus?

Maria Crețu: Încă de mic copil am știut că nu vreau doar să trec prin viață. Doresc să îmi las amprenta în fiecare loc în care merg. Sunt pasionată de istorie și de tot ceea ce ține de comunicare. Sunt o fire curioasă, dar reținută în același timp. După terminarea liceului, vreau să studiez Relațiile Internaționale, sperând să îmi pot atinge scopul și să schimb ceva în lumea asta. Vreau să mă fac auzită și nu să îi las pe alții să decică în locul meu. Sper ca pe durata studiilor universitare să iau parte la diferite schimburi de experiență și internshipuri, necesare în evoluția mea personală. Am reușit să ajung o dată la Parlamentul European de la Strasbourg, datorită proiectului Euroscola și am simțit că acolo este locul meu. De aceea, îmi doresc să mă întorc înapoi, de data aceasta cu o funcție și cu un set de studii în spate, sperând că locul meu va face o diferență.

Ș.A.: Experiența acumulată de-a lungul anilor de voluntariat a reprezentat o bază a cunoștințelor care te vor ajuta pe parcusul anilor universitari. În ce măsură aceste aspecte au contribuit la decizia ta de a urma cursurile Facultății de Relații Internaționale?

Maria Crețu: Ideea de a urma cursurile acestei facultăți a apărut încă din perioada școlii generale, rămânând singura mea opțiune odată cu trecerea timpului. În viață, mă bazez foarte mult pe intuiție și pe ceea ce îmi spune inima. Fiind atrasă de istorie, relațiile dintre oameni, ceea ce ne înconjoară pe noi și dorin să schimb ceva, consider că acolo este locul unde mă voi identifica cel mai bine. Experiențele prin care am trecut, m-au ajutat să îmi lărgesc orizonturile, văzând lumea dintr-o cu totul altă perspectivă și devenind mult mai încrezătoare în forțele proprii.

Ș.A.: Iașul este un oraș estic, ce a căpătat culoare și dinamism în ultimul deceniu. Adesea auzim în presă că acest oraș oferă numeroase oportunități de dezvoltare la nivelul carierei. Sunt realmente uimită de energia pe care o emani în jur și îmi permit acum, la finalul interviului, să te rog să spui care ar putea fi ingredientele unei „cariere” de succes în sfera voluntariatului.

Maria Crețu: Consider că atunci când faci ceea ce îți place și te implici întru totul, rezultatul va fi unul pe măsură. Astfel, datorită voluntariatului am învățat că este multă mai important să oferi și că adevăratele valori constau în lucrurile simple. Orice muncă, oricât de mică, va fi răsplătită mai devreme sau mai târziu.

Povestea de succes a voluntarei Maria Crețu o puteți regăsi și pe platforma online a Revistei In Society:

Maria Crețu, tânăra adolescentă care ne spune cum să facem bine și să ne implicăm în activitățile socio-culturale ale comunității încă din timpul liceului

Prestigiul academic al Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași, recunoscut la nivel național la Gala EduFin 2019 pentru educație financiară de calitate

Sursa: Arhiva persoanală prof. univ. dr. Carmen Toderașcu

Povestea învățământului superior ieșean debutează la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, una dintre cele mai prestigioase instituții de învățământ superior din România. Clădire emblematică a Iașului de odinioară, bijuteria arhitecturală a fost fondată în 1860. Un loc cu o bogată încărcătură istorică, un spațiu pitoresc, aceasta ne amintește de urmele marelui poet Mihai Eminescu. Pătrundem în Palatul Universității, o instituție de tradiție, situată pe dealul Copoului, o zonă ce păstrează parfumul arhaic al vremurilor de demult. Amprenta arhitectului Louis Blanc rămâne o mărturie a trecerii ireversibile a timpului, ce contopește în mod armonios stilul clasic și baroc. Inaugurată în perioada de plină expansiune a puterii regelui Carol I și a reginei Elisabeta, monumentul ascunde faimoasa „Sală a Pașilor Pierduți” ornamentată cu picturile murale ale artistului plastic Sabin Bălașa.

            Direcția strategică promovată de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” ține de activitatea intensă de cercetare științifică. În condițiile globalizării, digitalizării și a rapidității informaționale, învățământul românesc urmează tiparul occidental în care baza științifică reprezintă fundamentul cunoașterii. Simbol al sistemului de învățământ românesc, prin realizările multiple obținute în plan educațional și științific, a reușit de-a lungul timpului să formeze sute de generații. Învățământul de calitate este recunoscut la nivel național, dovada clară fiind purtată de distincția obținută de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași în cadrul Galei EduFin 2019, organizată de Autoritatea de Supraveghere Financiară. Aflată într-o competiție permanentă cu universitățile occidentale, sanctuarul cunoașterii ieșene a reușit să creeze performanță, antrenând astfel spiritul competitiv în rândul studenților. Implicarea cadrelor didactice în susținerea proiectelor de educație financiară prin atragerea studenților a fost apreciată la nivel național de ASF, premiul obținut reprezentând o recunoaștere a eforturilor depuse de mentori în actul educațional. Reprezentanți de marcă ai instituției de învățământ au fost Prof. univ. dr. Dinu Airinei, decanul Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor și Lector. Univ. dr. Carmen Toderașcu.

Sursa: Arhiva persoanală prof. univ. dr. Carmen Toderașcu

Recunoscut drept centru de cercetare la nivel național, universitatea ieșeană se ghidează după reforme moderne de educație, asigurând studenților o dezvoltare continuă în carieră. „Vă mulțumim foarte mult pentru manifestarea de astăzi și pentru premiul oferit. Suntem alături de Autoritatea de Supraveghere Financiară și susținem educația financiară, mai ales că în era digitală avem oportunități, provocări dar și riscuri noi, pe care avem datoria să le gestionăm înțelept”, a precizat domnul Prof. univ. dr. Dinu Airinei, decanul Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor.

Gala EduFin, prin distincția oferită, urmărește promovarea educației financiare la nivel național. În cadrul evenimentului au fost cooptate autoritățile administrației publice locale și centrale, dar și instituțiile de învățământ, acesta fiind un moment aparte pentru comunitatea academică ieșeană, pentru dascălii dedicați actului educațional, pentru studenții însetați de cunoaștere și pentru absolvenții mândri de faptul că au pășit odinioară treptele celei mai prestigioase instituții de învățământ din România.

Sursa: Arhiva persoanală prof. univ. dr. Carmen Toderașcu

Mai multe detalii despre Gala EduFin puteți regăsi și pe platforma online a Revistei In Society:

Prestigiul academic al Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași, recunoscut la nivel național la Gala EduFin 2019 pentru educație financiară de calitate

Școala Gimnazială „Ion Creangă”, bilanțul celor 55 de ani de existență

Sursa: Arhiva personală a Școlii Gimnaziale „Ion Creangă” din Iași la împlinirea a 55 de ani de la înființare

An memorabil pentru Școala Gimnazială „Ion Creangă” din Iași, la 55 de ani de la înfiinţare. Peste jumătate de secol de istorie de când această unitate de învățământ parcurge cu succes registrele educaționale ale regimului doctrinar, comunist, dar și reformele moderne impuse de piața liberă, democratică. Numeroase activităţi extraşcolare și proiecte au fost implementate de cadrele didactice dedicate, fapt ce a condus la crearea unui prestigiu în rândul unităților de învățământ ieșene. Astăzi, școala devine, la cerinţele societății, un spațiu cu rol socio-cultural de anvergură, în care vicisitudinilile creează arhetipuri axiologice ale instrucţiei şi educaţiei durabile. În acest caz, generațiile viitoare vor oferi societății un orizont de cunoaștere mai larg, presărat de vaste experiențe. Imperativul societății contemporane este acela de a crea plus valoare în rândul tinerilor prin educație de înaltă calitate, provocându-i spre a accede pe plan ontologic. De aceea, pătrundem în istoria vremurilor de demult, poposind la Școlița nr.2, unde, în anul 1874, a fost numit institutor îndrăgitul scriitor Ion Creangă. În imediata vecinătate, exista vechea clădire a Școlii mixte nr.3, una dintre cele mai vechi școli din zona Păcurari. Creșterea numărului de elevi a condus la dorința autorităților de a înființa o instituție gimnazială de prestigiu. Putem deschide un arc peste timp, adunând un buchet cu 55 de trandafiri, fiecare dintre ei reprezentând, începând cu anul 1964, un an plin de bucurii și împliniri, de succese și experiențe de neuitat pentru elevii Școlii nr. 17. Dornici de a acumula informații prețioase de la dascăli dedicați, copii de toate vârstele au pășit cu încredere, an de an, pe treptele școlii. Începând cu anul 1993, învățământul gimnazial din zona Păcurari urma să fie desfășurat sub patronajul „Împăratului poveştilor”, Ion Creangă. Descoperi cu drag, în curtea școlii, bustul din bronz al marelui scriitor, creat cu minuțiozitate de sculptorul Dan Covătaru. Transmiterea spiritului liber, însetat de cunoaștere, s-a făcut din generaţie în generaţie asemenea unui testament ce contribuie la formarea continuă a tinerilor, la obținerea performanţelor. Îndrăznesc să privesc școala de astăzi drept un sanctuar al cunoașterii, un loc simbol în care se formează oamenii de vază ai societății. Omul devine, astfel, un produs educațional, o plăsmuire a rezonanței istorice a unei impunătoare instituții de învățământ. Este interesant să aducem în prim plan istoria gimnaziului de odinioară, în care profesorii erau considerați a fi mesagerii pasionați și dedicați ai actului educațional, dovedind reale abilități de comunicare în procesul de formare continuă.

Sursa: Arhiva personală a Școlii Gimnaziale „Ion Creangă” din Iași la împlinirea a 55 de ani de la înființare

Deviza acestei emblematice instituții de învățământ ține de educarea tinerilor pentru a se dezvolta în carieră. Școala devine un important actor pe scena educațională ce se caracterizează prin performanță și calitate. Misiunea Școlii Gimnaziale „Ion Creangă” din Iași devine, în ansamblu,  un șablon scos în evidență de spiritul viu crengist, prezent în școală prin năzbâtiile bobocilor în formare, asemenea lui Nică din celebra operă „Amintiri din copilărie”. Odată ce pătrunzi în inima acestei frumoase locații, reușești să te întorci în timp, să privești cu ochi nostalgici școala de odinioară în care, bucuria de a fi copil era un manifest firesc, devenit astăzi o zestre a sufletului, o sursă continuă de amintiri. Oferta educațională variată asigură un climat favorabil dezvoltării competențelor de comunicare sociale și culturale ale elevilor; în acest context școala devinind principalul promotor al schimbării, oferind fiecărui elev oportunități egale de dezvoltare. Școala Gimnazială „Ion Creangă” din Iași este o instituție de învățământ ce utilizează mijloace moderne de predare, dinamismul fiind prezent datorită activităților culturale întreprinse și participărilor  la diverse competiții.

Motto-ul Uniunii Europene – „Unitate în diversitate”- conduce la autonomia unităților de învățământ, formarea continuă a personalului didactic și organizarea unor activități extracurriculare cu scop educativ pentru tineri. Cunoscută la nivel local și județean, această unitate de învățământ implementează respectarea principiilor adevărului și muncii de calitate, cu scopul de a obține rezultate remarcabile la nivel educațional. Scopul școlii contemporane este acela de a promova învățământul creativ, inovativ, pentru a creea o societate civilă adeptă dezvoltării și schimbării. Cadrele didactice prezente la nivelul școlii asigură calitatea actului educațional prin creșterea performanței școlare a elevilor. Implicarea cadrelor didactice, de-a lungul istoriei, i-a adus acestei instituții de învățământ din Iași consacrarea și respectul, astfel reușind să fie reînnodate tradițiile de odinioară, în care spiritul ludic și inventivitatea deveneau instrumentele eficiente în atingerea performanței. O posibilă formă de motivare a tinerilor poate consta și în existența unor activități de educație nonformală prin crearea unor parteneriate cu diverse organizații culturale.

Școala Gimnazială „Ion Creangă” din Iași a devenit principalul promotor al parteneriatelor educaţionale ce vizează implicarea elevilor în activități extracurriculare. Deschiderea cadrelor didactice de a adopta o formă modernă de predare s-a realizat odată cu dorința elevilor de a intra în contact cu diverse culturi. Elevii noștri s-au integrat perfect în atmosfera crengistă, bazată pe muncă, rigoare, creativitate şi inovare, eforturile depuse de cadrele didactive dorind să trezească în elevul contemporan profilul moral și intelectual al elevului tradiționalist, aplecat îndeseobi spre cunoaștere. Din acest considerent s-au creat dialoguri culturale cu organizații etnice… din dorința de a  le insufla tinerilor spiritul intercultural. O plusvaloare pe care această școală a căpătat-o  este și valoarea cultural-ştiinţifică, aspect încununat de-a lungul timpului de schimburile de experiență, conferințele și festivalurile organizate. În esență, se promovează o școală a diversității, a multiculturalității, în care elevii progresează prin autocunoaştere.

Sursa: Arhiva personală a Școlii Gimnaziale „Ion Creangă” din Iași la împlinirea a 55 de ani de la înființare

Școala Gimnazială „Ion Creangă” promovează o serie de valori și principii din dorința de a crea o cultură organizațională cu standarde ridicate, implicată în viața societății academice, prin afirmarea și dezvoltarea profesională a tinerilor. An de an, se rescrie istoria acestei instituții de învățământ prin împletirea armonioasă a elementelor moderne și a celor tradiționale, ambele centrate pe evoluția în carieră. Profesorii au militat de-a lungul timpului pentru promovarea actului educațional de calitate, punând în valoare potenţialul intelectual-ştiinţific al elevilor. Adaptarea la schimbare devine o problemă a epocii contemporane, cadrele didactice fiind nevoite să formeze caractere puternice, cu o moralitate riguroasă și tolerantă. Unica cale de a răzbi este performanța, aceasta fiind ţinta majoră a acestei unităţi de învăţământ. Legendara istorie a acestui sanctuar al cunoașterii plasează școala printre cele mai prestigioase aşezăminte din spațiul moldav de învăţământ. Conform spuselor înțeleptului Dalai Lama „Semeni o faptă, culegi un obicei. Semeni un obicei, culegi un caracter. Semeni un caracter, culegi un destin“. Privesc cu drag la Școala Gimnazială „Ion Creangă” și observ o unitate de învăţământ care, în ciuda megatendinţelor contemporane, se remarcă prin performanţă, dedicare și înclinație față de tradiții. În an aniversar, la împlinirea a 55 de ani de la înființare, îi doresc putere pe drumul presărat de succese.

Mai multe informații despre celebrarea a 55 de ani de la înființare a Școlii Gimnaziale „Ion Creangă” din Iași puteți regăsi și pe platforma online a Revistei In Society:

Școala Gimnazială „Ion Creangă”, bilanțul celor 55 de ani de existență

Feminism la rang de artă: cum arată femeia de azi, fin antreprenor al vieții de zi cu zi

Sursa: arhiva personală a Ștefanei Agop

„Frumuseţea va mântui lumea.”, afirma Dostoievski, și pornind de la acest crez, ne-am permis a defini femeia de azi ca un cumul de dăruire, pasiune, sinceritate, toleranță și acceptare, care adesea poate fi asemănată cu puterea unificatoare a familiei, ea fiind membrul cel mai important ce conferă protecție și iubire căminului, întregind tabloul familiei prin grija nemăsurată ce o poartă de-a lungul existenței sale.

 „Femeia contemporană s-a supus unor cerinţe ale vieţii moderne şi a pierdut tot ce aparţinea mai frumos naturii ei. Ce mai poate rămâne dintr-o femeie, dacă nu este pură şi sinceră, dacă nu are fineţe sufletească, dacă nu are farmecul ascendent al poeziei, dragostei şi creaţiei. Ce mai rămâne din universul nostru spiritual, fără căldura şi respiraţia nobilă a sufletului ei?”, Ernest Bernea (Meditații filozofice, Editura Predania, 2010)

Un rol important îl joacă femeia în societate – mamă, soție, colegă, prietenă, prin calitățile sale plasându-se în poziția de a obține lucrurile cu maxim de efort. Regimul politic caracterizat prin liberalizarea pieței promovează o serie de politici ce au la bază competivitatea de gen, de profesie, determinând emanciparea acestora. Hiperspecializarea acestora este efectul imediat pe care angajatorii de top îl observă, oferindu-le poziții cheie cu standarde ridicate în ceea ce privește cerințele locului de muncă. În societățile occidentale se promovează spiritul liber, diferențele de gen fiind rar vizibile la nivelul societății. Astăzi există femeia puternică, hiperspecializată, liberă, însetată de cunoștere și axată pe dezvoltarea carierei. Antreprenoare a vieții de zi cu zi, aceasta cu minuțiozitate își prioritizează acțiunile, păstrând echilibrul perfect între viața personală și profesională.

Modelele feminine ale vieții cotidiene reprezintă constructele sociale ce oferă exemple din piața muncii,  îndrumând persoanele de gen feminin să se implice proactiv în proiecte de avergură. Proiectele profesionale devin, astfel, sursa de alimentare energetică pentru femeia independentă, dornică să atingă apogeul prin muncă și perseverență. Aplecarea permanentă asupra obținerii de noi competențe le pune în prim plan ca modele de bună practică, datorită managementul timpului bine controlat.

Lupta pentru perfecțiune devine un deziderat al femeii de astăzi, întrucât educația și locul de muncă impun anumite bariere culturale ce țin de cutumele unei societăți patriarhale în care viața se rezumă la funcția de adiminstrator al gospodăriei. Uniunea Europeană, prin politicile adoptate, pune accentul pe egalitatea de șanse între genuri, spărgând icebergul mentalității colective tradiționale. Societatea contemporană a făcut un progres considerabil în recunoașterea și acceptarea rolului jucat de modelul feminin. Un mare mister rămâne, totuși, maniera de organizare a femeii contemporane, de modul în care reușește să îndeplinească cu perfecțiune atât rolul de soție/mamă, dar și de om de carieră. Imaginea femeii este aceea de a împărtăși valorile morale ale societății, oferind repere despre posibilitatea de schimbare a mediului înconjurător într-unul mai eficient, dinamic și frumos. Povestea de succes a femeii actuale, antreprenoare a vieții de zi cu zi este asemănată cu atingerea planului ontologic și profesional, astfel reușind să motivăm ieșirea din tiparul cotidian și lupta pentru vise și idealuri. Tiparul femeii moderne este de a depăși vicisitudinile și de a conștientiza punctele forte cu scopul evoluției continuee.

Mai multe informații despre feminitate și rolul femeii în societatea contemporană regăsiți pe platforma online a Revistei In Society:

Feminism la rang de artă: cum arată femeia de azi, fin antreprenor al vieții de zi cu zi

Provocarea modelului Irina Bahrin- din pantofii cu toc ai mamei, pe podiumurile de modă

Sursa: arhiva personală a modelului Irina Bahrin

Vorbim despre artă în felurite moduri, însă arta frumosului relevă atât de multe, încât n-am fi pe deplin corecți să ne raportăm la modă altfel decât printr-o formă de exprimare a întocmai artei frumosului. Vorbim despre oameni care s-au implicat pe parcursul timpului într-o zonă mai puțin cunoscută spațiului ieșean și anume, aria de modeling-ului, latura la vedere a frumosului. Vorbim cu o tânără care știe să îmbine perfect utilul cu plăcutul… un articol despre tânăra generație, despre modul în care aceasta își petrece timpul liber, despre misterele din spatele cortinei și despre atât de multe alte elemente surpriză pe care le vom desluși alături de Irina Bahrin, model al agenției First Models, tânăra care, pe parcursul timpului, a reușit să surprindă publicul ieșean prin frumusețea, grația și prestanța sa pe podium.

Ștefana Agop, revista InSociety: Am rămas plăcut impresionată de afinitatea ta pentru zona modeling-ului și aș vrea să începem cu o scurtă incursiune în această lume. Aș vrea să aflu ce te-a determinat să îți descoperi această pasiune și cum reușești să o fructifici pe parcursul timpului?

Irina Bahrin, model: Cum a inceput totul…cred că de mică am avut această pasiune pentru modeling, dorința de a apărea în poze, de a defila cu tocurile mamei și de a fi în centrul atenției. Însă, cu trecerea timpului, nu pot spune că m-am gandit la acest domeniu în mod serios, necrezând că în Iași se poate practica acest hobby (și de ce nu, meserie) la un nivel înalt. Când am primit propunerea de a face parte din agentia First Models, am fost foarte fericită și am simțit că, în sfârșit, pot să cochetez cu ceea ce îmi place atât de mult.

Sursa: arhiva personală a modelului Irina Bahrin

Ș.A.: Prin munca realizată, fiecare model aduce un element de noutate în această arie și consider că publicul larg a observat implicarea unor oameni pozitivi, serioși și perseverenți, care au putut să te influențeze într-o oarecare măsură. Pe parcursul timpului, fiecare model se inspiră și din experiența persoanelor ce cochetează de ani de zile cu această pasiune. Aș vrea să te întreb… care ar fi modelele ce au reușit prin activitatea lor profesională să te motiveze?

Irina Bahrin: Cred că cel mai bine te motivezi tu singur. Fiecare model trebuie să își cunoască atu-urile corpului și defectele sale. Trebuie să înteleagă ce poziții o avantajează și cum să își pună în evidență trăsaturile fizice. Iar acest lucru, se poate realiza doar prin multă practică și printr-o atentă analiză a fiecărei poze. Sunt de părere că  fiecare model are propriul stil de a poza, care trebuie să i se potrivească. Nu poți să copiezi posturile altora, crezând că vei arăta la fel. Fiecare model se exprimă diferit în lumina reflectoarelor. Cu toate acestea, sunt câteva modele care mă inspiră și care mă fascinează prin modul lor de a interacționa cu camera- Naomi Campbell, Claudia Schiffer, Bella Hadid, Adriana Lima și Kseniia Burda.

Ș.A.: Există standarde ridicate din punct de vedere profesional în aria modeling-ului și fiecare prezentare se adresează unei anumite piețe. Orașul Iași a devenit odată cu trecerea timpului mai reprezentativ cu sprijinul atelierelor de design vestimentar, dar și datorită colaborării dintre acestea și agențiile de profil. Observ existența unor provocări pe care le întâmpină orice model în cariera sa. Care este povestea fetei de succes, cu părul șaten, ambițioasă și dornică de a descoperi necunoscutul?

Irina Bahrin: Cum am spus și mai sus, am intrat în acest domeniu într-un moment total neașteptat pentru mine, timidă și cu frică de necunoscut. Nu am avut așteptări și cred că lucrul acesta este foarte benefic deoarece m-am focusat pe ceea ce am avut de făcut strict în acel moment, astfel maximizându-mi eforturile. Încă îmi aduc aminte emoțiile primei prezentări, o emisiune filmată la Palas Mall. Îmi tremurau încheieturile, aveam un gol în stomac și îmi era frică să nu fac o mișcare greșită. Cu timpul, lucrurile au devenit mai ușoare, iar defilările mele mai naturale. Încerc să mă perfecționez constant și să învăț din fiecare prezentare sau shooting foto. Cu toate acestea, sunt o fire extrem de exigentă cu propria persoană, consider că mereu este loc de mai mult și mai bine, vreau ca toate lucrurile pe care le fac să fie calitative și să învăt cât mai multe, pentru a fi în top mereu.

Sursa: arhiva personală a modelului Irina Bahrin

Ș.A.: Un zâmbet frumos poate ascunde imperfecțiuni, greșeli sau poate tristețe lăuntrică. Când defilezi pe podium trebuie să strălucești, să pui în valoare ținuta. Cel mai probabil, în spatele fiecărui eveniment stă o echipă destul de închegată, ce pune la punct cele mai mici detalii. Aș vrea să te întreb cum reușești să stăpânești emoțiile și care sunt elementele cheie ce stau la baza organizării unei prezentări de modă din punctul tău de vedere.

Irina Bahrin: Emoțiile se diminuează odată cu trecerea timpului și cu experiența în domeniu. Mindset-ul este cel mai important. Să știi să te controlezi pentru a da randament maxim în fața reflectoarelor. Desigur că, până într-un punct, emoțiile sunt utile, deoarece ne ajută să ne focusăm mai bine pe ceea ce avem de realizat. O prezentare de modă este extrem de greu de organizat, fiind o muncă titanică în spate. Cred că pentru reușita unui eveniment de acest gen, elementele cheie sunt: coordonarea, receptivitatea, dar și atenția la cele mai mici detalii.

Ș.A.: Educația reprezintă un element esențial pentru a răzbi în acest domeniu. Sunt foarte multe agenții care se implică în pregătirea tinerelor care au talent în această direcție și le sprijină în parcursul lor profesional. Trăind în secolul vitezei, să spunem că aceste cursuri de perfecționare ajută și sprijină foarte mult în obținerea performanței, dar nu sunt obligatorii. Ai urmat anumite cursuri de specializare în domeniul modeling-ului?

Irina Bahrin: Da, am urmat. Fiind în agenția First Models, aceste cursuri mi-au fost oferite gratuit. Pot spune că m-au ajutat foarte mult. Pe lângă faptul că prin intermediul lor am învățat cum să defilez corect și cum să pozez, acestea au contribuit și la sporirea încrederii în mine.

Ș.A.: Aș vrea să călătorim în timp și să îmi povestești despre un moment special în care ai fost pe deplin satisfăcută de prestația ta pe podium.

Irina Bahrin: Sunt extrem de severă cu mine. Acest lucru poate fi și un dezavantaj pentru că de multe ori nu știu să mă vând. Nu pot spune că am fost vreodată pe deplin mulțumită de prestația mea pe podium. Mereu este ceva de îmbunătațit. Dar, dacă ar fi să aleg o defilare de care am fost mândră, aceea ar fi o prezentare la Palatul Culturii, pentru brand-ul NICHI CRISTINA NICHITA. Mi s-a părut dificil să cobor un număr mare de trepte pe tocuri înalte, făra a privi în jos și a avea atitudinea potrivită, dar cu ajutorul coordonării și atenției, am reușit să îmi îndeplinesc sarcina cu brio.

Ș.A.: Dacă tot reușim să străbatem lumea în lung și în lat, care sunt modelele de talie internațională sau casele de modă care ți-au stârnit curiozitatea și alături de care ai dori să colaborezi pe viitor?

Irina Bahrin: Cu certitudine, mi-ar plăcea să colaborez cu orice casă de modă internațională sau orice model renumit. Însă, mi-ar face o deosebită onoare să defilez sau să pozez alături de Naomi Campbell, Emily Ratajkowski și Kseniia Burda, admirându-le atitudinea, naturalețea și dezinvoltura. Când vine vorba despre case de modă celebre, m-aș simți norocoasă să colaborez cu Versace. Cred că simt o atracție față de aceasă casă de modă datorită lui Gianni Versace, un om pe care l-am studiat și pe care îl apreciez foarte mult.

Ș.A.: Cromatica sau „jocul culorilor” reprezintă un element esențial în epoca contemporană. Dacă tot străbatem lumea în lung și în lat, sunt curioasă să descopăr alături de tine care sunt nuanțele ce te caracterizează și care îți oferă transcendență pe scenă?

Irina Bahrin: Nu am o culoare preferată. Niciodată nu am avut. Când vine vorba de ținute, sunt norocoasă, stându-mi bine cam cu orice culoare. În general, sunt clasică și pot spune că mă simt cel mai bine când port roșu. Mi se pare că mi se potrivește, îmi potențează aura de mister, armonizându-se cu trăsăturile mele fizice.

Ș.A.: Puterea de a merge mai departe, susținerea oferită de persoanele din jur, iubirea și aripile pe care ți le oferă publicul pot constitui puncte de sprijin pentru tine ca și model?

Irina Bahrin: Bineînțeles! Profesia de model este solicitantă atât din punct de vedere fizic (este importantă o armonie între o dietă sănătoasă, sport și skin care), cât și din punct de vedere psihic (emoțiile și situațiile stresante sunt greu de gestionat). De aceea, este benefic sprijinul pe care ți-l oferă cei dragi, dar și publicul care, prin aprecierea lui, îți dă puterea de a continua. În cazul meu, mama este omul care a fost prezent la majoritatea defilărilor mele, m-a încurajat și susținut mereu. Sunt mândră și încântată că am realizat în vara anului trecut un shooting împreună cu ea.

Ș.A.: Dacă ar fi să le transmiți un sfat tinerilor pasionați de modă, ce consideri că ar fi trebui să facă aceștia pentru dezvoltarea pasiunilor și reușita în viață?

Irina Bahrin: Păi… să știe ce își doresc și să creadă în ei. Este important să aibă răbdare, dar, în același timp, să profite de oportunitățile care le apar în cale, să nu piardă trenul.

Sursa: arhiva personală a modelului Irina Bahrin

Povestea de succes a modelului Irina Bahrin puteți să o regăsiți și pe platforma online Revistei In Society:

Provocarea modelului Irina Bahrin- din pantofii cu toc ai mamei, pe podiumurile de modă

Ce trebuie să știm despre Atena, bijuteria arhitecturală a Greciei

Sursa: arhiva personală a Ștefanei Agop

Încă din cele mai vechi timpuri, istoricii consemnau templele și tezaurul cetății în scrierile vremii. Un oraș antic ce merită a fi vizitat, un loc în care retrăiești legendele Olimpului și poți să admiri vestigiile antice elene. Atena, de-a lungul istoriei, a fost considerată drept cel mai bogat centru economic, politic și cultural al lumii grecești, devenind metropola spirituală a Greciei. Pătrunzi în inima orașului elen și ajungi în Piața Sintagma, un loc ce pune în valoare clădirea Parlamentului, vechiul Palat Regal al secolului al XIX-lea. O clădire impunătoate, în incinta căreia, începând din anul 1934, funcționează Parlamentul Greciei. Piața Syntagma ascunde un loc istoric și social veritabil, fiind considerat epicentrul activității comerciale și politice al capitalei. Aștepți cu ochii ațintiți către evzoni, cei doi militari ce vor mărșălui la schimbarea gărzii. Impresionant este să privești și costumele tradiționale, realizate manual cu deosebită migală, acestea fiind mai atractive datorită ciucurilor ce împodobesc încălțările.

Sursa: arhiva personală a Ștefanei Agop

Capitala culturală a Greciei, Atena, prezintă o istorie glorioasă, orașul fiind venerat atât de zei, cât și de oameni. Este considerat a fi un loc magic, ce reprezintă leagănul civilizației europene. Deasupra capitalei elene veghează ruinele celebrului sactuar Acropolis, considerat a fi leagănul civilizației antice. Legendele elene îl plasează pe sculptorul Phidias ca unul dintre principalii reprezentanți ai perioadei clasice ce a condus cu minuțiozitate lucrările de construcție ale celebrei Acropole Ateniene. În mitologia greacă, Atena era considerată a fi zeița înțelepciunii, ce excela prin manifestarea unui curaj aparte. Protectoare a orașului elen, aceasta s-a a fost adorată de civilizația antică. Inspirația acesteia pentru sfera artelor i-a determinat pe locuitori să construiască Panthenonul în onoarea ei. Imaginea pe care o avem despre capitala elenă condensează numeroase secole de istorie, evidențierea cetății spirituale Acropolis reprezentând o făclie de lumină asupra culturii europene. Colina ateniană atrage  mii de turiști, fotografiile și istoria rămânând mărturii ale trecerii ireversibile a timpului, consacrând-ul drept cel mai admirat obiectiv de patrimoniu european.

Privesc cu uimire Erehtionul, un monument impunător, construit în stil ionic. Un alt element ce reiterează miturile de odinioară este Panthenonul, celebra fortăreață elenă, ridicată în onoarea zeiței Atena, patroana spirituală a meleagurilor grecești. Vizitată anual de mii de turiști, Atena devine ținta străinilor care doresc să privească inima civilizației europene. Ambele temple fac parte din uriașa fortificație ce domină metropola grecească. Cartierele capitalei elene conduc la Monastiraki, o piață plină de vestigii istorice. Măreața cetate pune în valoare arta bizantină, și, odată cu ea, invită să admirăm priveliștea panoramică asupra bisericilor ortodoxe din secolul IX și X. Un loc atipic în care sportul capătă valențe primordiale este stadionul antic al primelor Jocuri Olimpice ale erei moderne.

Sursa: arhiva personală a Ștefanei Agop

Priviți și bucurați-vă de o plimbare pe străduțele înguste ale Atenei și urmăriți viața intensă a orașului de astăzi, un centru modern construit pe baza fundamentelor istorice străvechi. Orașul este viu și colorat, oferind un spectacol pitoresc turiștilor dornici de a descoperi mitologia greacă. Civilizația lumii antice a înflorit pe tărâmul elen, reușind astfel să reitereze imaginea unui centru antic cu elemente arhitecturale moderne… v-am convins?

Mai multe detalii despre frumoasele obiective turistice din Atena puteți regăsi și pe platforma online a Revistei In Society:

Ce trebuie să știm despre Atena, bijuteria arhitecturală a Greciei

Armenii, la ceas aniversar: 100 de ani de la înființarea Uniunii Armenilor din România

Sursa: Arhiva Uniunii Armenilor din România Sucursala Iași – imagini din timpul Centenarului Uniunii Armenilor din România
Colaborator foto: Davi Babanu Photography

Laitmotivul organizării acestui eveniment este celebrarea celor 100 de ani de la înființarea Uniunii Armenilor din România, organizație care, de-a lungul timpului, a reușit să creeze o punte de legătură între perioada interbelică -atunci când comunitatea era foarte activă în sfera tradițiilor și obiceiurilor- și perioada contemporană -în care valorile armenești sunt evidențiate prin momente artistice de dans, muzică și vernisaje culturale.

Povestea comunității armene începe la 25 ianuarie 1919, când a luat naștere această asociație din dorința de integrare  a armenilor refugiați de după genocidul armean, care se îndreptau spre orașele portuare, cerând azil politic. În aceste condiții, o parte din reprezentanții comunității armene, au solicitat Guvernului României condus de Ionel Brătianu să le permită supraviețuitorilor să pătrundă în spațiul românesc. Relaționarea cu autoritățile politice ale vremii a condus la hotărârea membrilor comunității autohtone de a-l numi pe Grigore Trancu, la  Iași, prim președinte al acestei organizații. Om implicat în sfera politică din ipostaza de Ministru al Muncii, acesta a creat prima legislație la nivelul standardelor europene. Un alt promotor al integrării facile a armenilor deportați a fost Harutiun Khintirian, primul consul general al Republicii Armenia din România, o personalitate marcantă, care a mediat relațiile diplomatice dintre statul român și cel armean. Povestea comunității poate fi conturată și de prezența unei figuri interesante, prin personalitatea lui Armenag Manissalian, unul dintre cei mai importanți filantropi. Acesta s-a implicat în viața economică românească, fiind Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României. Înainte de instalarea blocului comunist, ultimul președinte al acestei organizații a fost  Krikor Zambaccian, faimosul colecționar de artă: „Am dăruit poporului colecția mea de artă deoarece și talentele pe care le-am întrunit sunt ale poporului, ele fac mândria lui.” – Krikor Zambaccian. Prin intermediul civilizației milenare, pas cu pas, s-a format cultura armeană ce este plasată în epicentrul ținutului rodiilor, strugurilor și caiselor. Promovarea culturii armene reprezintă un deziderat pentru comunitățile din spațiul românesc în păstrarea zestrei strămoșești. Tradițiile și obiceiurile armenești sunt puntea de legătură dintre trecutul istoric și prezentul modernității devenind instrumentul prin care accesăm informații despre cultura orientală.

Sursa: Arhiva Uniunii Armenilor din România Sucursala Iași – imagini din timpul Centenarului Uniunii Armenilor din România
Colaborator foto: Davi Babanu Photography

Pentru a descoperi tradițiile armenești vă invit să accesați ș platforma online a Revistei In Society: 
https://insociety.ro/news/armenii-la-ceas-aniversar-100-de-ani-de-la-infiintarea-uniunii-armenilor-din-romania/

Interculturalitatea, prin ochii Alinei Săruleanu, creator de contur și frumos: „Sentimentul de toleranță față de celelalte persoane care sunt diferite de noi se sedimentează încă din copilărie. A fi diferit înseamnă a fi aparte, a fi unic.”

Sursa: Arhiva personală a artistei Alina Săruleanu

Alina Săruleanu, creatoare de contur și frumos, reușește să ne surprindă prin propriul exemplu. Pasionată de cromatica vie, dar și de sfera interculturală, aceasta face, într-un mod parte, ca interculturalitatea să fie resimțită  în sfera artelor inclusiv prin privirea blândă și zâmbetul cald pe care le poartă. Universul galeriilor de artă este o lume care te atrage involuntar, o lume creată de artiști, dar nu doar pentru artiști, un univers care ni se descoperă cu fiecare nouă vizită pe care cu drag o facem. Despre cum reușim să unim prin artă, despre valorile care ne înconjoară, despre diferențele dintre ieri și azi… despre toate acestea am discutat cu artista Alina Săruleanu, într-o conversație amicală, redată mai jos.

Ștefana Agop, revista InSociety: Atelierul dumneavoastră emană o atmosferă cu totul aparte și spun acest lucru datorită faptului că observ tablouri, opere de artă ce par că vor să aducă în prezent un parfum al trecutului istoric. Puteți să ne spuneți ce v-a determinat să alegeți o carieră în domeniul artistic?

Alina Săruleanu: Încă din copilărie am avut o apetență către sfera artelor, reușind să transpun în artă diverse personaje, cadre de natură sau portrete ale unor personalități de marcă. Exersând am reușit să mă perfecționez și astăzi am reușit să colaborez cu diverse asociații culturale alături de care îmi expun lunar operele în muzeele ieșene.

Ș.A.: Zvonurile tot curg în „orașul celor 7 coline” și am auzit printre poveștile rostite de ieșeni că sfera culturală se naște din artă. Ce deschidere oferă Iașul pentru tinerii pasionați de artă aflați la debutul carierei?

Alina Săruleanu: Iașul este un oraș multicultural, în care și-au făcut simțită prezența numeroși artiști ce au contribuit la dezvoltarea culturală a orașului. Cu timpul, sfera artiștilor plastici a început să se transforme într-o poveste rostită în cadrul galeriilor, unde operele sunt admirate de publicul larg, tinerii având posibilitatea de a-și expune operele de artă în spațiile special amenajate.

Sursa: Arhiva personală a artistei Alina Săruleanu

Ș.A.: Ca purtătoare a unei tradiții milenare, aceea a artei, țin să pun accentul pe latura culturală pe care ați dorit să o promovați la nivelul societății ieșene. Sunt curioasă să aflu cum ați reușit să atrageți în jurul dumneavoastră oameni de renume…

Alina Săruleanu: În cadrul atelierului am reușit să adunăm persoane din sfera artelor și din sfera artei, promovând valorile multiculturale. Am pus accentul pe seratele tematice, în care artiștii ieșeni își prezentau operele în fața publicului larg, oferindu-le astfel șansa de a avea contact cu pasionații de artă.

Ș.A.: Creatoare de frumos, puneți suflet în tot ceea ce faceți, și totuși, care este secretul? Pe ce puneți accentul în relaționarea cu cei din jur? Ați reușit să adunați în atelierele dumneavoastră oameni de valoare și să promovați aceste personalități și în rândul tinerilor. Ce activități organizați și ce proiecte aveți pe viitor?

Alina Săruleanu: Secretul ce stă la bază cred că este buna organizare și comunicarea. În esență, tinerii pot învăța din experiența unor personalități de calibrul lui Gheorghe Asachi sau Garabet Ibrăileanu, nume sonore ce au contribuit și la îmbunătățirea sistemului de învățământ, dar și din viața artiștilor sau academicienilor din epoca contemporană. Pe viitor vom avea în vedere organizarea unor vernisaje artistice ale absolvenților Universității de Artă „George Enescu” din Iași.

Ș.A.: În epoca aceasta a globalizării și a rapidității informaționale, care sunt principalele aspecte pe care ar trebui să punem accentul încă de pe băncile școlii?

Alina Săruleanu: Încă de pe băncile școlii ar trebui să punem accentul pe educația interculturală, întrucât aceasta sedimentează încă din copilărie sentimentul de toleranță față de celelalte persoane care sunt diferite de noi. A fi diferit înseamnă a fi aparte, a fi unic. Doresc să acumulez arta și știința într-un tot unitar, reușind să promovez în operele mele spiritul intercultural.

Sursa: Arhiva personală a artistei Alina Săruleanu

Ș.A.: Am povestit despre experiența dumneavoastră, despre activitățile de anvergură pe care le organizați dar aș vrea să știu care este motto-ul după care vă ghidați în cariera dumneavoastră?

Alina Săruleanu: „Înțelepciunea înseamnă a ști ce să faci în continuare; virtutea înseamnă să faci efectiv acel lucru.” – David Starr Jordan. Acest citat m-a ghidat în viață și astfel m-a motivat să continui călătoria mea prin tainele artei, reușind să readuc ieșenilor zâmbetul zi de zi în cadrul vernisajelor realizate.

Ș.A.: Rămân uimită de complexitatea activităților pe care le derulați și de proiectele deosebite întreprinse până acum cu instituțiile partenere. Un gând bun iubitorilor de frumos?

Alina Săruleanu: Interculturalitatea este cheia către un viitor promițător. Motto-ul Uniunii Europene este „Unitate în diversitate”, epoca contemporană punând accentul pe acest aspect care adesea este promovat în media de tineri. Sfatul meu este să vă implicați în zona de voluntariat  și să promovați în continuare spiritului patriotic,  inovativ și dornic de cunoaștere. Sper ca  cititorii dumneavoastră să descopere în rândurile acestea esența artei: creativitatea și inovarea.

Povestea de succes a artistei Alina Săruleanu o regăsiți și pe platforma online a Revistei In Society:

Interculturalitatea, prin ochii Alinei Săruleanu, creator de contur și frumos: „Sentimentul de toleranță față de celelalte persoane care sunt diferite de noi se sedimentează încă din copilărie. A fi diferit înseamnă a fi aparte, a fi unic.”

Crăciun pe rit vechi: ce înseamnă sărbătoarea pentru comunitatea armeană din Iași

Există comunități care, deși pare că s-au cam dus sărbătorile de iarnă, în acestă perioadă petrec, căci, de exemplu, pentru credincioșii armeni și cei de pe stil vechi, perioada petrecerilor continuă.

Poporul armean, primul care a adoptat creștinismul ca religie oficială de stat, prăznuiește Crăciunul odată cu Boboteaza din dorința de a păstra tradiția primelor secole creștine, tradiția care avea la bază calendarul gregorian. Totuși, pe parcursul istoriei a avut loc modificarea datei de celebrare a sărbătorilor de iarnă. Odată cu acceptarea creștinismului printre religiile imperiului, conform Edictului din Milan din anul 313, Împăratul Constantin decide menținerea datei de 25 decembrie drept semnificație a izbândei luminii împotriva întunericului. Din dorința de a extinde semnificația luminii putem face trimitere și la victoriei binelui împotriva răului. Modificarea a fost acceptată și de bisericile creștine care, în urma Sinodului de la Chalcedon din anul 451, au hotărât ca data să rămână fixă. În urma dezbaterilor privind natura umană și divină a Mântuitorului, aspectele ce țin de sfera religioasă au fost analizate de teologii care au considerat că, potrivit primelor secole de creștinism, în această zi sfântă, comunitatea armeană se îndreaptă cu sufletul deschis către lăcașul de cult, devenit simbolul unificator al acestei sărbători.

În această seară (seară în care se întâmplă să scriu articolul) va fi oficiată Sfânta Liturghie, în edificiu răsunând colindul „Avedis” („Vestea cea bună a Nașterii Mântuitorului”). Încă din cele mai vechi timpuri, tinerii erau însoțiți de reprezentanții comunității ce duceau mai departe vestea Nașterii Domnului în toate casele tradiționale. Tinerii pătrund în încăpere cu Celebrul colind „Aysor done, ev Surp Dzănunt, Avedis”, care aduce vestea nașterii Mântuitorului. Cu această ocazie se întâlnesc, la ceas de seară, colindătorii și primesc daruri de la Moș Crăciun, acesta rămânând un prilej de reuniune cu familia și prietenii.

De sărbători, dăruim și primim daruri, cel mai frumos cadou fiind acela de a te bucura de simplitatea acestei zile binecuvântate în compania celor dragi!

Sursa: Arhiva Uniunii Armenilor din România Sucursala Iași – imagini din timpul Crăciunului Armenesc
Colaborator foto: Davi Babanu Photography

O vorbă din popor aduce aminte de faptul că armenii nu puteau părăsi casa sau încuia ușa atunci când frații lor veneau în vizită, întrucât acest moment era sacru. Un moment prin care se promovează tradiția armenească autentică este cel în care ne reunim la masă alături de familie, „în prezența” celor 7 bucate tradiționale (fructe uscate, Anoush Abour, rodia, strugurele, caisa, dolma și pâinea). Fructele uscate sunt aranjate de gospodina casei sub formă de trifoi, în speranța că anul ce vine să fie mai prosper: caise, migdale, alune, nuci și stafide.

Un preparat nelipsit este desertul Anoush Abour, o budincă dulce din grâu fiert, bogată în arome și culori: stafide, caise uscate, nucă, smochine și coajă de portocală, iar tot acest cumul de savoare este presărat cu scorțișoară. Rodia, sturugurele și caisul sunt trei fructe tradiționale armenești care parcă grăiesc povestea ținutului îndepărtat și misterior al Armeniei.

Tradițiile sunt păstrate cu sfințenie, rudele din Armenia permanent îndulcindu-ne cu pistil, un desert creat din struguri, caise și nuci, toate fructele învelite într-o pătură de ciocolată. Masa de sărbători este bogată în bucate specifice zonelor străvechi ale patriei mamă, iar gustul sărmăluțelor, denumite și dolma, sunt împăturite cu migală în foile de viță de vie.

O tradiție vie, care se păstrează în zilele de sărbătoare, este realizarea unei pâini în care gospodina pune o monedă. La cina festivă, capul familiei împarte în mod egal feliile de pâine la rude și cine găsește moneda, conform zicerilor din popor, va fi încununat cu succes pe tot parcursul anului.

Armenii aduc în prim plan lumina de la biserică și aprind atâtea lumânări în funcție de numărul membrilor din familia. Ceara rămasă va fi presărată pe o apă curgătoare pentru ca izvoarele să un sece, iar în zonele cu relief arid se pune ceara la rădăcina unui pom pentru ca acel an să fie rodnic.

Povestea Crăciunului începe odată cu aroma rodiei, fructul tradițional armenesc, dar și cu celebra urare: „Shnorhavor Nor Dari yev Surp Dzănunt!”, ce reprezintă un îndemn de a petrece noul an cu belșug în casa și liniște în suflet.

Sursa foto: pinterest.com

Pentru a descoperi tradițiile armenești vă invit să accesați ș platforma online a Revistei In Society: 

Crăciun pe rit vechi: ce înseamnă sărbătoarea pentru comunitatea armeană din Iași

Cum s-a văzut la Bruxelles lansarea volumului „Towards the multifractal brain by means of informational paradigm”

Sursa: Arhiva personală a domnului prof. univ. dr. Maricel Agop

În epoca contemporană, oamenii de știință din varii domenii de activitate își canalizează atenția către domeniul neuroștiințelor, având ca focus o serie de teme și întrebări privind comportamentul creierului. Deschiderea Uniunii Europene față de domeniul medicinei a fost întotdeauna apreciat de cercetători. În acest sens, în cadrul Parlamentului European de la Bruxelles, a avut loc lansarea volumului „Towards the multifractal brain by means of informational paradigm”, realizată de Prof. univ. dr. Maricel Agop, Lector univ. dr. Alina Gavriluț, Manager Dr. Lucian Eva și Dr. Gabriel Crumpei, o carte ce prezintă fundamente și aplicații inovative explicate prin metode fizice și matematice. Un drum presărat cu împliniri pe plan profesional, dar ce lansează și noi provocări în tărâm științific, întrucât drumul spre cunoașterea creierului este complex și plin de mistere.

Profesorul univ. dr. Maricel Agop și contribuția științifică

Implicat activ în sfera academică, prof. univ. dr. Maricel Agop, personalitate emblematică de origine armeană, cadru didactic al Departamentului de Fizică din cadrul Universității Tehnice Gheorghe Asachi din Iași, s-a remarcat de-a lungul timpului prin studiile realizate în domeniul fizicii. Prin cercetările efectuate în cariera domniei sale a pus accentul pe dinamica nonlineară în studiul diferențiat al sistemelor fizice (plasmă, nanostructuri, compozite). În ultima perioadă și-a canalizat atenția asupra sistemelor biologice, mai specific, a celor conexe medicinei (tumori, celule canceroase) și farmaceutice (sisteme de furnizare a medicamentelor nanostructurate). O carieră academică bogată datorită publicațiilor realizate: 260 articole în jurnale ISI și 80 articole în jurnale indexate BDI, acestea fiind doar câteva dintre contribuțiile șțiințifice. Distincția ce încununează activitatea didactică și științifică este cea de „Doctor Honoris Causa” a Universitățiii „Vasile Alecsandri” din Bacău, acordată în anul 2013. Debutând cu anul 2018, domnia sa își desfășoară activitatea de studiu din postura de membru corespondent a Academiei Oamenilor de Știință.

Sursa: Arhiva personală a domnului prof. univ. dr. Maricel Agop

Neurologia și apelul la Eric Kandel pentru definirea principiilor științei neuronale

Domeniul neurologiei și neurochirurgiei au obținut o serie de victorii de-a lungul istoriei, tehnologia utilizată astăzi în diagnosticarea și tratarea problemelor psiho-patologice ale creierului reușind să atingă progrese extraordinare. Secretele creierului au început să ni se dezvăluie pe parcursul cercetărilor, reușind să aprofundăm informații despre cunoașterea acestuia inițiată de un grup de cercetători din Iași. Bazată pe teoria informației, aceștia au dorit să exprime, prin modele matematice și fizice, modul de funcționare al creierului.

Pășim uimiți pe acest teritoriu și apelăm la autorul Eric Kandel, cel care s-a implicat în dezvoltarea principiilor științei neuronale: „Sarcina neuroștiințelor este de a explica comportamentul în termeni ai activității creierului. Cum poate creierul să își organizeze milioanele de neuroni pentru a produce comportamentul și cum sunt aceste celule influențate de către mediul înconjurător? Ultima frontieră a biologiei- ultima încercare – este de a înțelege bazele biologice ale conștiinței și ale proceselor mentale cu ajutorul cărora percepem, acționăm, învățăm și citim.”  Laureat al premiului Nobel datorită implicațiilor științifice în domeniul psihologiei cognitive, Eric Kandel, studiază înțelegerea creierului și a comportamentului generat de acesta în sfera neuroștiințelor.

Sectoarele medicinei sunt considerate a fi complexe, comunitatea academică internațională oferind un cadru larg de analiză asupra patologiei sistemului nervos. Diagnosticarea și tratarea acestora implică un studiu amănunțit al interdisciplinarității date de studii diverse în domenii precum fizica, matemática, medicina și psihologia. Un grup de specialiști din Iași a reușit să spargă barierele cunoașterii, prin activitatea de cercetare, oferind noi perspective în aria neuroștiințelor.

Pentru a afla mai multe detalii despre această activitate academică puteți să accesați platforma online a Revistei In Society:

Cum s-a văzut Gala ArmenIS, evenimentul care a marcat centenarul Uniunii Armenilor din România